Δευτέρα 11 Ιουλίου 2016

Το Δίστομο, κωμόπολη με μακραίωνη ιστορία - Άρθρο από Diakopes.gr

Πηγή/Αναδημοσίευση:  Diakopes.gr
Μακραίωνη είναι η ιστορία του Διστόμου, που οφείλει την ονομασία του - επικράτησε από το 13ο αι. - στην ύπαρξη πηγής (το νερό ανέβλυζε από τα στόματα δύο μαρμάρινων λεοντοκεφαλών). Καταστράφηκε το 480 π.Χ. από τους Πέρσες, το 338 π.Χ. από τους Μακεδόνες και το 198 π.Χ. από τους Ρωμαίους. Κατά την Επανάσταση του 1821 στην περιοχή του Διστόμου έγιναν σημαντικές μάχες - πρωταγωνιστικός υπήρξε ο ρόλος του Καραϊσκάκη. Στις 10 Iουνίου 1944 οι Ναζί εκτέλεσαν εκατοντάδες Διστομίτες σε αντίποινα για την αντίστασή τους και έπειτα έκαψαν το χωριό τους. Σε λόφο, στην άκρη της κωμόπολης, θα δείτε μνημείο των θυμάτων του ναζισμού. Στο Δίστομο ανήκει ο τουριστικός οικισμός Παραλία, με ωραία ακρογιαλιά. Το Δίστομο έχει 4.368 κατοίκους. Aπέχει 24 χλμ Δ από τη Λιβαδειά.

Η μονή Οσίου Λουκά 

H MONH ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ (τηλ. 22797), χτισμένη στη δυτική πλαγιά του Ελικώνα. Ιδρύθηκε από το μοναχό Λουκά Στειριώτη, ο οποίος έζησε στην περιοχή από το 945 ώς το θάνατό του, το 953. Περικλείεται από περίβολο και περιλαμβάνει διώροφα και τριώροφα συγκροτήματα κελιών, κωδωνοστάσιο, τράπεζα και δύο ενωμένους ναούς.Ο μικρότερος - πρωιμότερο γνωστό δείγμα σύνθετου τετρακιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού -, αφιερωμένος στη Θεοτόκο, χτίστηκε το 10ο αι. Χαρακτηριστικά του, οι υπέροχες τοιχογραφίες και ο πλούσιος γλυπτός διάκοσμος του τέμπλου, των κιονοκράνων και του τυμπάνου του τρούλου.Το καθολικό - πρωιμότερο γνωστό δείγμα οκταγωνικού σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού - χτίστηκε στο α' μισό του 11ου αι. επάνω από μια μεγάλη κρύπτη (αφιερωμένη στην Αγία Βαρβάρα), όπου βρίσκεται ο τάφος του Οσίου Λουκά. Χαρακτηριστικά του, ο εξαίρετος μωσαϊκός διάκοσμος, αντιπροσωπευτικός του αυστηρού και αφηρημένου ρυθμού της μεσοβυζαντινής τέχνης, και το μαρμάρινο τέμπλο. Το καθολικό λειτουργεί ως μουσείο.
ΜΟΥΣΕΙΑ
Αρχαιολογική Συλλογή
(τηλ. 22000). Στεγάζεται στο παλαιό δημοτικό σχολείο, κτίσμα του 1903, και περιλαμβάνει ευρήματα (κεραμική κ.ά.) από την Άμβρυσο (Δίστομο), την Αντίκυρα και τη Μεδεώνα, πόλεις της αρχαίας Φωκίδας.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ
*KOΛYMΠI: Στην Παραλία Διστόμου.
*ΤΟΠΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ: Παραδοσιακές εκδηλώσεις την Καθαρή Δευτέρα.
Tο πανηγύρι του Aγίου Nικολάου στις 6 Δεκεμβρίου.
*ΠPΩTEΣ BOHΘEIEΣ: Kέντρο Yγείας, τηλ. 22790-2, φαρμακεία, τηλ. 22366, 22630.
*XPHΣIMA THΛEΦΩNA: Aστυνομία 22100, OTE 22399, EΛTA 22340, Aστυνομία Παραλίας Διστόμου 41222. Ταξί 22322.

Διήγημα: «Δίστομο» - Του Αλεξάνδρου Βαναργιώτη

Πηγή/αναδημοσίευση : fractalert

Του Αλεξάνδρου Βαναργιώτη // *

Βρήκα σπίτι με τη βοήθεια φίλων. Στη δεύτερη πλατεία. Δίπλα στην εκκλησία. Σχεδόν στο κέντρο. Το ρολόι στο καμπαναριό χτυπούσε τις ώρες. Στην αρχή με ενοχλούσε, μετά πέρασε λες μέσα μου, το συνήθισα. Ήξερα με κλειστά τα μάτια τι ώρα είναι όλο το εικοσιτετράωρο. Η θάλασσα ήταν κοντά. Περνούσα ατέλειωτες ώρες ψαρεύοντας, στην ουσία κουβεντιάζοντας με τον εαυτό μου πίσω από ένα καλάμι. Κι όταν έπιαναν οι ζέστες με ένα βιβλίο καθόμουν κάτω από τον γεροπλάτανο στην κεντρική πλατεία. Τι ανείπωτη δροσιά, Θεέ μου. Πήγαινα και στη θάλασσα αλλά μπάνιο έκανα μόνο όταν έπεφτε ο ήλιος. Δεν άντεχα το συνωστισμό. Στο Δίστομο φυσούσε ένα απαλό αεράκι όλο το χρόνο. Χτισμένο στο άνοιγμα ανάμεσα στον Ελικώνα και τον Παρνασσό το ‘παιρνε πότε ο βοριάς και πότε ο νοτιάς. Γι’ αυτό και δίστομο, γιατί είχε άνοιγμα και στα δυο σημεία του ορίζοντα.
Το πρώτο πράγμα για το οποίο έμαθα ήταν η μεγάλη σφαγή τον Ιούνιο του ‘44 από τους Γερμανούς. Δεκάδες ιστορίες άκουσα, είδα τα οστά των κεκοιμημένων που φυλάσσονται στο μαυσωλείο και έφριξα. Η σφαγή έφτασε σε μένα όμως περισσότερο βιωματικά. Προσπαθώντας τα τρία χρόνια της παραμονής μου εκεί να ενσωματωθώ κάπως στην τοπική κοινωνία ήταν σαν να έβαζα το δάχτυλο από πληγή σε πληγή, σε κάθε οικογένεια που γνώριζα και σχετιζόμουν μαζί της. Βέβαια με τον καιρό είδα και άλλες πληγές που στέκονταν ισάξια δίπλα σ’ αυτές της σφαγής, όπως του εμφύλιου, οικογενειακές τραγωδίες, αρρώστιες, αλλά το μέγεθος και η έκταση της σφαγής της δεκάτης Ιουνίου, επισκίαζε κάθε άλλο τραύμα.

Άγγιζα τις πληγές με σεβασμό και δέος, όμως, όσο και να το ήθελα, ήταν δύσκολο να ενσωματωθώ πλήρως. Δεν έπαυα να είμαι ένας ξένος. Ένας αμέριμνος ξένος που κινούνταν ανάμεσα σε τόσες πληγωμένες υπάρξεις, σε έναν αγιασμένο από το μαρτύριο τόπο, απολαμβάνοντας τον απογευματινό του καφέ στον πλάτανο και τη δροσιά του δειλινού. Η αίσθηση αυτή με βάραινε κάπως και διέσχιζα τους δρόμους σκυφτός, ενοχικά, αποφεύγοντας όσο γινόταν τα βλέμματα.
Τον τρίτο χρόνο έφερα τη μάνα. Έμεινε μαζί μου για να προσεγγίζουμε ευκολότερα τα νοσοκομεία της Αθήνας όπου έκανε τις χημειοθεραπείες. Τα απογεύματα καθόταν στην αυλή με τις ηλικιωμένες κυρίες, ως ίση προς ίσες, και έλεγαν τις ιστορίες τους. Τότε άρχισα κι εγώ να κυκλοφορώ ορθός με το κεφάλι ψηλά. Συχνά με μάτια κόκκινα και δακρυσμένα, αλλά δεν με ένοιαζε. Και πρώτη φορά, στις μνημόσυνες τελετές του Ιουνίου, πέρασε η φρίκη από το μυαλό στην ψυχή και σπάραξα. Τέλος Αυγούστου με τη μετάθεση μάζεψα τα λίγα πράγματά μου, πήρα την μάνα και φύγαμε. Κατά την αποχώρηση βγήκαν οι χαροκαμένες γυναίκες που της έκαναν τα απογεύματα συντροφιά και μας ξεπροβόδισαν. Εκείνη την ώρα ήξερα βαθιά μέσα μου ότι το Δίστομο θα με ακολουθεί, όχι σαν απλή ανάμνηση, αλλά ως γλυκό τραύμα, από τα τραύματα εκείνα και τους καημούς που δεν έχουν τελειωμό, που λέει κι ο κυρ Αλέξανδρος και σε κάνουν δικαίως να νιώθεις μέτοχος στο μεγάλο τραύμα της ανθρωπότητας.


* Ο Αλέξανδρος Βαναργιώτης γεννήθηκε στα Τρίκαλα Θεσσαλίας. Σπούδασε φιλολογία και εργάζεται ως εκπαιδευτικός στη Μέση Δημόσια Εκπαίδευση. Εξέδωσε δύο συλλογές διηγημάτων: «Διηγήματα για το τέλος της μέρας», εκδόσεις Λογείον και «Η θεωρία των χαρταετών», εκδόσεις Παράξενες Μέρες